Korte blogs met een boodschap

Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en tot in eeuwigheid

Scholieren en studenten krijgen rond deze tijd hun studieresultaten. Geslaagd? Over? Of toch nog een jaartje extra studeren?

Jong, verliefd en in verwachting

Wat een geluk! Jong, verliefd én zwanger. Wanneer je als verliefd stel met een kinderwens te horen krijgt dat de vrouw zwanger is raak je even in de wolken.

Grow up

Soms lees je een woord in een andere taal en zie je opeens een diepere betekenis. Opgroeien is zo’n woord, “grow up’ in het engels. Niet zomaar groeien, maar naar boven groeien.

Pinksteren

Met Kerst vieren we dat Jezus is geboren. Bij het Paasfeest herdenken we dat Jezus uit de dood opstond nadat Hij op Goede Vrijdag was gekruisigd. Met Hemelvaart dat Jezus Christus terug ging naar Zijn hemelse Vader. En Pinksteren? Dan vieren wij dat de gelovigen voor het eerst de Heilige Geest, de Trooster zoals Jezus […]

Veel eindexamen leerlingen weten al of ze geslaagd zijn, maar voor de meeste scholieren komen er nog een paar spannende weken aan: “Ben ik wel of niet over?”. Er wordt door docenten bij de overgangsbeoordeling niet alleen naar cijfers gekeken maar ook naar houding en gedrag. Kun je het? Oftewel, ben je bekwaam? Menig scholier zal nu denken: “Wat vaag. Ik ga nu niet naar school, hoe weet ik of ik het wel goed heb gedaan?". Maar als dan het verlossende bericht komt dat je over bent gegaan valt er een last van je schouders. Geen onzekerheid meer, eindelijk vrij! De gemeente in Kolosse krijgt in de bijbel ook zo’n soort bericht. Die gemeente bestond uit gewone mensen, zoals jij en ik. Ze hadden hun geloof op de Here Jezus Christus gericht. De apostel Paulus schrijft aan hen: God heeft ons getrokken uit de macht van de duisternis en overgezet in het Koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde. Als gelovige ben je door God apart gezet, op een hemelse plek bij de Here Jezus Christus. De duisternis is misschien niet weg uit je leven, maar het heeft geen macht meer. Je bent overgezet. Vergelijk het met dit: je schooljaar is nog niet helemaal voorbij maar jij hebt al bericht dat je over bent. De cijferlijst heeft dan geen macht meer over je. Je zit nog wel in dezelfde klas en misschien moet je ook nog wel opdrachten inleveren, maar je weet dat je eigenlijk al over bent. Ken je dat gevoel? En weet je wat helemaal mooi is? In versie 12 van dit hoofdstuk staat dat God, de Vader ons bekwaam gemaakt heeft. Je hoeft je niet te bewijzen én Hij zal je wijsheid en kracht geven. Vertrouw jezelf iedere dag volledig aan Hem toe en je zult ervaren wat het is om te leven vanuit Gods Liefde. Hoe onrustig en onbegrijpelijk de wereld om je heen ook is. https://herzienestatenvertaling.nl/teksten/kolossenzen/1/

Over!

Veel eindexamen leerlingen weten al of ze geslaagd zijn, maar voor de meeste scholieren komen er nog een paar spannende weken aan: “Ben ik wel of niet over?”. Er wordt door docenten bij de overgangsbeoordeling niet alleen naar cijfers gekeken maar ook naar houding en gedrag. Kun je het? Oftewel, ben je bekwaam? Menig scholier […]

Huisarrest

2 maanden thuiszitten in geen pretje, maar 2 jaar huisarrest is andere koek.

Hoop

Hoop. Een woord dat je best wel vaak hoort.